Projektbeskrivning

Doka siktar på att skicka e-fakturor världen över med Pagero

Doka Group är ett av världens ledande företag för utveckling, tillverkning och distribution av moderna formlösningar för byggprocesser. Doka har sitt huvudkontor i Österrike och mer än 160 försäljnings- och logistikenheter i över 70 länder samt runt 6 000 anställda världen över. I dagsläget använder Doka Pageros tjänster för att skicka e-fakturor i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Österrike och Italien. Med hjälp av Pageros tjänster kan de uppfylla alla lagkrav gällande e-faktura i Europa samtidigt som de sparar pengar och miljö samt uppfyller sina kunders krav på att ta emot e-fakturor.

0 %
Kostnadsbesparing/ faktura
0 M€
Årlig omsättning
0
Anställda globalt

En tjänsteleverantör för hela världen

“Vad vi ville ha var en tjänsteleverantör som vi kan använda oss av i hela världen, med början i Europa. Eftersom vi var bland de första i vår bransch av globala aktörer att övergå till e-fakturering hade vi stor frihet att välja vilken tjänsteleverantör vi ville anlita. Pagero uppfyller alla våra krav mycket väl, och vi ser dem som ett företag som vi kan fortsätta att expandera med världen över allteftersom marknaden utvecklas”, säger Helmut Stritzinger, Head of Development, Commercial Office Management, Doka.

”Vi är inte intresserade av att ha flera tjänsteleverantörer i olika länder, vi vill bara ha en partner som kan ta hand om alla våra fakturor världen över.”

“Vi är inte intresserade av att ha flera tjänsteleverantörer i olika länder, vi vill bara ha en partner som kan ta hand om alla våra fakturor världen över. Vi vill bygga upp ett enda standardiserat gränssnitt mellan vårt affärssystem och vår tjänsteleverantör och ansluta alla våra kunder och legala enheter i alla länder. Detta är utmaningen för vår tjänsteleverantör. Det är också anledningen till att vi valde Pagero, och hittills har de kunnat uppfylla alla legala krav och andra utmaningar som vi har stött på. Vår plan är att uppnå ett globalt utgående e-fakturaflöde, innan vi fortsätter med inkommande e-fakturor med Pagero någon gång i framtiden”, säger Helmut Stritzinger.

Stärkta kundrelationer och lägre kostnader

“Den inverkan Pageros tjänster har haft på vårt företag är först och främst att våra kundrelationer har stärkts. Sedan har vår fakturahanteringsprocess förbättrats och våra kostnader har minskat. Vi har kunnat minska kostnader för tryck, porto och hanteringstid och därför kan vi nu fokusera ännu mer på vår kärnverksamhet. Att skicka e-fakturor är inte vår affärsverksamhet och nu kan våra anställda koncentrera sig på vad vi specialiserar oss på och låta Pagero ta hand om fakturahanteringen”, förklarar Helmut Stritzinger.

”I Sverige till exempel så skickar vi mer än en tredjedel av våra fakturor elektroniskt. Våra hyresfakturor består ibland av mellan 100 och 250 sidor per faktura. En printad faktura av denna storlek kostar oss runt 8 euro. Med Pagero kostar det runt 1,50 euro inklusive hanteringskostnader och allt annat, så vi kan helt säkert säga att vi sparar pengar med Pageros tjänster. För att inte tala om den miljömässiga aspekten, där vi kan minska våra CO2-utsläpp tack vare färre transporter och minskad pappersanvändning varje år tack vare att vi skickar våra fakturor elektroniskt.”

Uppfylla Dokas krav

För Doka är det väldigt viktigt att ha goda och långsiktiga relationer med våra affärspartners, och det är också vårt mål med Pagero. Pagero är ett ungt företag och de arbetar i exakt rätt riktning. Vi känner att vi har valt en tjänsteleverantör som kan uppfylla våra krav, och vi kan absolut rekommendera Pagero och deras tjänster!”, avslutar Helmut Stritzinger.

(Ladda ner PDF för att läsa hela intervjun.)

Kund
Doka

Bransch
Industri/ Konstruktion

Verksamhet
Globalt