Projektbeskrivning

Bensin & Rörtjänst i Göteborg AB

Bensin & Rörtjänst i Göteborg AB arbetar med att projektera, bygga och underhålla bensinstationer. Företaget började ta emot e-fakturor med Pagero i början av 2014 och använder också tilläggstjänsterna e-arkiv och scanning. Företaget kan därmed ta emot alla sina fakturor elektroniskt, också från leverantörer som inte har e-faktura, tack vare scanningstjänsten. Det har medfört en stor minskning av pappersförbrukningen samt stora tids- och kostnadsbesparingar.

0
Leverantörsfakturor/vecka
0Visma Business
Affärssystem
0 MSEK
Omsättning

Pagero och Pector – ett tryggt samarbete

”Vi bytte till Pagero samtidigt som vi bytte ekonomisystem till Visma Business och började med Docbox”, berättar Lars Borslöv, Ekonomichef på Bensin & Rörtjänst i Göteborg AB. ”Jag var ganska ny i företaget och baserat på min arbetserfarenhet från flera andra företag kände jag att vi borde uppdatera oss och bli mer moderna – byta ut gamla rutiner mot något bättre och mer effektiva lösningar. Då kom vi i kontakt med ett väldigt kompetent företag, Pector, som vi skaffade vårt ekonomisystem av och som också var affärspartner med Pagero. Det var alltså på det sättet vi kom i kontakt med Pagero. Vårt intryck av Pagero och Pector var en hög kompetensnivå och ett gott samarbete då de känner varandra och har stor tilltro till varandra. Det kändes väldigt tryggt för oss och därför valde vi Pagero.”

Tusen leverantörsfakturor i veckan

”Vi tar emot enorma mängder med leverantörsfakturor varje dag, säkert runt tusen i veckan, och tidigare lade vi mycket tid på att sprätta brev, scanna in och konvertera varenda faktura. Det var huvudskälet till att vi ville övergå till e-fakturering. Samtidigt hade vi också börjat få allt fler förfrågningar om e-faktura från våra leverantörer.”

”Vårt intryck av Pagero och Pector var en hög kompetensnivå och ett gott samarbete.”

Många fördelar

”Nu får vi allt rätt in i vårt system och det kommer direkt till dem som skall attestera fakturorna. Vi har också en del förhandskontering som vi kan styra själva. Det är otroligt enkelt och besparar oss massor med tid och pengar. Man är inte heller beroende av att vara på plats på kontoret, är man bortrest eller hemma så kan man ändå sköta fakturahanteringen via Pagero Online”, fortsätter Lars Borslöv. ”Rent praktiskt finns det massa fördelar för oss, och det har också att göra med att man har ett affärssystem och en tjänsteleverantör som är integrerade med varandra och som fungerar så bra. Nu har jag arbetat med Pagero och Visma Business i snart två år och det fungerar utmärkt.”

Ovärderlig service, enkel hantering

”För oss är servicen som Pagero erbjuder helt ovärderlig och betyder allt för oss. Jag är inte intresserad av den tekniska biten om hur det fungerar med e-fakturering, det viktiga för mig är att det fungerar som det ska – och det gör det. Hade det varit komplicerat eller tidskrävande hade jag inte använt det. Enkel hantering är väldigt viktigt och det har vi uppnått. Om det är något vi vill skall lösas eller nya leverantörer som vill koppla sig till vårt nätverk, skickar jag meddelande till Pagero som löser det med en gång. Till och med de kortaste och mest kryptiska meddelandena de får av mig ibland förstår de, det funkar otroligt bra”, förklarar Lars Borslöv.

”Jag är inte intresserad av den tekniska biten om hur det fungerar med e-fakturering, det viktiga för mig är att det fungerar som det ska – och det gör det.”

E-arkiv för säker lagring av fakturor

”Med Pageros e-arkiv kan vi dessutom söka upp alla fakturor vi har tagit emot och de lagras säkert och tryggt i molnet. Det är en praktisk lösning och vi slipper att skriva ut fakturorna och arkivera dem själva på kontoret.”

Miljövänlig lösning och minskade kostnader

”Detta med e-fakturering har ju blivit väldigt stort och det finns många miljökrav både för oljebolag och för statliga myndigheter idag. Miljön var kanske inte det vi fokuserade mest på när vi började använda Pageros tjänster i början av 2014, men efter att vi har sett hur mycket det har reducerat vår pappersförbrukning så har vi faktiskt blivit mycket mer miljövänliga även på andra områden. Nu står vi faktiskt och källsorterar papper här på företaget, vilket vi kanske inte var så väldigt bra på tidigare. Det är klart att miljön är viktig, och hos oss har det varit så att en sak har lett till en annan. Nu är nästa steg att göra våra kundfakturor elektroniska också, så att vi får minskat vår pappersförbrukning ännu mer. Med Pagero har vi möjlighet att göra något bra för miljön som vi faktiskt sparar pengar på samtidigt! Vi är säkra på att vi valde helt rätt gäng, och kan definitivt rekommendera Pagero”, avslutar Lars Borslöv.

OM BENSIN & RÖRTJÄNST I GÖTEBORG AB

Bensin & Rörtjänst i Göteborg AB arbetar med att prospektera, bygga och underhålla bensinstationer. Företaget har serviceavtal med de större oljebolagen och utför service för statliga och kommunala myndigheter och många stora koncerner som Volvo, SAAB och Luftfartsverket. Bensin & Rörtjänst i Göteborg har utfört service och byggt bensinstationer sedan 1963.